کارد قصاب

گوسفندان پرواری را مانید که کارد قصاب را آماده اند و خود نمی دانند، چه آنکه هر گاه به گوسفندان با مقداری علف نیکی کنند یک روز خود را یک عمر پندارند و زندگی را در سیر شدن شکم ها می نگرند...(امام علی ع- نهج البلاغه خطبه 175)محمد یا هر کس دیگه، 
باهات موافق نیستم چون اگر کلاهت رو قاضی کنی می بینی که اونی که اومده مغازه زده باید سر برج دخلش رو که خالی می کنه حساب و کتاب کنه ببینه چقدر باید بابت هزینه هایی مثل آب و برق و گاز و تلفن و عوارض شهر و عوارض کسب و کار و این جور چیز ها کنار بگذاره و اگه منصف باشی می بینی نمی تونه جنس رو با همون قیمت خرید به مشتری عرضه کنه و باید درصدی رو برای هزینه های جانبی خودش در نظر بگیره ولی اون دوره گردی که ماشین از خودشه و جنس ها رو مستقیم خریداری می کنه این همه هزینه رو نباید پرداخت کنه و حتی عوارضی هم که شهرداری ازش می گیره در مقابل فروش فوق العاده ای که توی هر یکشنبه داره چیزی نیست و تازه از این گذشته اون دوره گرد یکشنبه رو اینجاست و سه شنبه رو اذان و باقی روزهای هفته هم اگه توی شهر وزوان پلاس نباشه جای دیگه بساطش پهنه و فروشش بر قرار ولی اون مغازه داری که تو می گی بی انصافه یکشنبه و سه شنبه که باید خواب مشتری رو ببینه و باقی روزهای هفته هم از اونجا که هم شهری های عزیز اکثراً خرید هفته گی شون رو از یکشنبه بازار می کنند باید تخمه بشکنه و دعا کنه که یه مشتری گذری براش پیدا بشه و ازش آدامسی چیپسی چیزی بخره.
دوست عزیز، شما که منصفی و توی این زمینه ها سر رشته داری باید بدونی توی شهر وزوان که جمعیتش ثابته و هیچ تغییری هم نمی کنه مگر توی تعطیلی ها که اون هم زیاد به چشم نمیاد، سبد هر خانواده ای مشخصه و بعد از تقسیم تعداد خانوارها بر 52 واحد خدماتی داخل شهر مشخص می شه که تعداد مشتری های هر مغازه به نسبت ثابته و این تعداد هم که همیشه از یک جا خرید نمی کنند و با این حساب حضور کسبه دوره گرد و یکشنبه بازار که سیل مردم رو به طرف خودش می کشه چه قدر از این تعداد کم می کنه و چه ضربه ای به مغازه های سطح شهر وارد می کنه. از اون گذشته نمی شه پای سرمایه هایی رو که از شهر خارج می شه وسط نکشید و برای آینده شهر نگران نبود. این همه سرمایه اگر توی شهر وزوان هم نچرخه، توی منطقه می چرخه و پشتوانه ای برای پیشرفت منطقه است در صورتی که این فروشندگان دوره گرد کاری به منطقه ندارند. به نظر من شما حاضرید سرمایه های کلان از شر وزوان خارج بشه و به شهرهای دور و نزدیک منتقل بشه ولی توی منطقه گردش نداشته باشه.
اگه سر انگشتی هم حساب کنی، توی سال این یکشنبه بازار با سی چهل فروشنده برای شورا و شهرداری حدود پنج میلیون تومانی داره ولی از اون طرف سالانه حدود شصت میلیون تومانی از شهر خارج می شه که می تونه شهر ما رو زیر و رو کنه.
نه دوست عزیز شما نمی تونی غبار تعصب رو از جلوی چشم هات دور کنی و باور کنی که این یکشنبه بازار چه شکافی رو در شهر وزوان ایجاد می کنه. شکافی که فقط مغازه داران سطح شهر رو به درون خودش نمی کشه بلکه به مرور دامن گیر باقی مردم هم می شه. 
شورای شهر وزوان اگرمنصفانه تر به این جور قضایا نگاه کنه متوجه می شه که چهار سال با رفاه خدمت کردن به مردم، اونقدرها به صرف نیست وقتی با تصمیمات نا به جا و نسنجیده شهر و مردم رو چندین سال از پیشرفت دور می کنه...

8 نظرات:

محسن فخريان گفت...

با سلام و عرض ادب
خواستم بدونم دليل خاصي داشته که وبلاگ من را از ليست وبلاگ هاي خود حذف کرده ايد؟

باقری گفت...

وزوانی در مورد صبح میمه بی انصافی کرده است. در یک منطقه کوچک صبح میمه 400یا 500 بازدید دارد حتما محتوی دارد که بازدید می شود.

وزوانی گفت...

بر هیچ خبری نیست جز کج فهمی امثال جنابعالی که فکر می کنند عقل کل هستند و بقیه هم یک مشت نفهم و بیشعور ! ببینم اطلاعیه ی من راجع به مسجد جامع انقدر مهم بود که منعکسش کردی و حالا نقد عملکرد خودخواهانه ی صبح میمه به مذاقت خوش نیامده که لینک وزوانی را میفرستی اون ته مه ها .
ایرادی نداره پسر خوب !

اما بیشتر به نی نی وزوان شباهت داری تا ننگرده ی آن .شاید هم ننگرده ی استاد شیبانی باشی . به هر حال فهمیدم چیزی بارت نیست ...

وزوانی گفت...

البته عبارت " چیزی بارت نیست " اصلا مودبانه نبود ؛ ولی حق بده که خیلی از دستت ناراحت باشم.

nangordah گفت...

جناب یا سرکار محترم وزوانی خواستم فقط برات نوشته باشم و بدونی وقتی از چیزی سر در نمیاری نباید زیاد در موردش فکر کنی البته تقصیری نداری چون تو فقط با بلاگفا کار کردی و نمی دونی که لینک های من توی وبلاگ بلاگریم به ترتیب آپ شدنشون پایین و بالا می شن نه به ترتیب علاقه من

وزوانی گفت...

تمام بدی ها در صندوقچه ایست و کلید آن دروغ است

وزوانی گفت...

درست است با بلاگفا کار میکنم اما با بلاگر هم نا آشنا نیستم.

موفق باش و راستگو

من تو و صبح میمه رااز پیوندهایم حذف کردم تو خود دانی !

nangordah گفت...

وزوانی جان وبلاگ ما رو هم که حذف کنی باز هستیم و دوستانه با شما راه را دامه خواهیم داد البت اگر شما هم پایه باشید...

با پشتیبانی Blogger.